Med Krko in Gorjanci

Dodana: 2019-05-20

Grički porasli s trto, zidanice, zeleni travniki, temni gozdovi, zelena Krka – to je Dolenjska, dežela cvička, prijaznih ljudi in mnogih znanih Slovencev, ki so se tu rodili ali pa preživeli del svojega življenja. V to deželo smo se v začetku maja podali na izlet člani Društva upokojencev Deskle Anhovo.

Pot nas je vodila najprej v Prestolnico Dolenjske, Novo mesto, kjer nas ja pričakal gospod dr. Janez Gabrijelčič in nas prijazno povabil na ogled rastoče knjige v  park Rastoče knjige Novo mesto.  Da, prav ste prebrali »rastoče knjige«. Knjiga, sestavljena iz kamnitih plošč, se vsako leto poviša za eno ploščo, na kateri so vklesane pomembne misli znanih pesnikov, pisateljev, politikov… o pomenu knjige, znanja, sožitja, izobraževanja, osebne in skupne rasti. Dr. Janez Gabrijelčič, ki je po očetu Primorec, je pravzaprav idejni oče vseslovenskega projekta in je o rastoči knjigi zapisal:

« Rastoča knjiga je simbol,

ki nenehno spodbuja k človekovi rasti,

medsebojnemu spoštovanju,

k strpnosti in dobremu.«

Pot nas je nato vodila na Trdinov vrh, najvišjo točko pogorja Gorjanci, od koder smo si ogledali novomeško kotlino, zelene travnike na hrvaški strani, usmerili pogled proti Alpam, ki pa so jih žal zakrivali oblaki tako, da Triglava nismo uzrli. Obiskali smo cerkvico svete Jere na slovenski strani meje in svetega Ilije, ki je pravzaprav grško katoliška cerkev, na hrvaški stani. Spustili smo se na Gospodično, ki jo ženske morajo obiskati. Tu je namreč izvir z imenom Gospodična, ki ima po stari legendi čudežno moč, da vse tiste gospe, ki popijejo vodo iz njega in se z njo umijejo, pomladi. Vsekakor je vredno poizkusiti.

Ponovno smo se vrnili v Novo mesto in se sprehodili po pravkar obnovljenem Glavnem Trgu, ki ga krasijo čudovite arkade in prelepa mestna hiša-Rotovž. Povzpeli smo se na Kapitelj na ogled stolne cerkve svetega Nikolaja, ki je pravzaprav posebnost med cerkvami, saj prezbiterij in ladja ne ležita v ravni črti, ampak je vzdolžna os cerkve lomljena ( ladja je zamaknjena nekoliko v desno).Glavni oltar krasi slika svetega Nikolaja, delo slavnega beneškega slikarja Tintorettija. V kripti pod cerkvijo so številni nagrobni spomeniki cerkvenih dostojanstvenikov. Da je kripta zelo akustična smo ugotovili sami, ko smo zapeli pesem Ave Marija.

Iz Novega mesta smo se zapeljali v Šentjurij, rojstno vas pesnika Toneta Pavčka in si v Pavčkovi hiši, ki je bila postavljena s pomočjo evropskih sredstev, ogledali film o življenju in delu znanega pesnika.

Potepanje po Dolenjski smo zaključili v Mirni Peči, kjer imajo muzej posvečen Tonetu Pavčku in Lojzetu Slaku. Skozi slikovno in glasbeno gradivo smo se seznanili s Slakovo življenjsko in ustvarjalno potjo od otroštva dalje. Tu lahko obiskovalci poslušajo svojo najljubšo Slakovo pesem,  na odru pa lahko tudi zaigrajo na harmoniko in zapojejo izbrano Slakovo pesem ter jo po elektronski pošti takoj pošljejo domačim, prijateljem ali znancem. Tudi naša Jože in Milan sta zbrala pogum in nam zapela V dolini tihi je vasica mala.

Izlet v Tolminska korita

Dodana: 2018-06-03

Bližajo se počitnice. Tudi v MC Pri Tinci se bodo čez poletje zaprla vrata. Udeleženke vsakotedenskih srečanj smo se odločile za »končni« izlet. Izbrale smo Tolminska korita, eden izmed najlepših krajev na Tolminskem, če ne že kar v Sloveniji.

Kljub ne najbolj obetavni vremenski napovedi smo se zjutraj podale na pot. V popolnem miru, ko se je slišalo le žuborenje Tolminke in Zadlaščice, smo se spuščale na dno korit. Občudovale smo modrino Tolminke, ki se je odsevala na skalah kanjona, temnozelene praproti, meglice termalnega vrelca, prečkale Zadlaščico in se nato vrnile na njen desni breg in se povzpele proti Skakalcam, ki pa so bile zaradi urejanja varovanja zaprte, tako da si Medvedje glave na žalost nismo mogle ogledati. Povzpele smo se še do Zadlaške (Dantejeve) jame, ki jo je v daljnem 14. stoletju baje obiskal znani italijanski pesnik Dante Alighieri in tu dobil navdih za Božansko komedijo, svoje najbolj znano delo. Čez Hudičev most, ki se pne 60 metrov nad Tolminko, smo se vrnile na vstopno točko.

Potepanje po okolici Tolmina smo zaključile na Ločah z obiskom vzorno vzdrževanega vojaškega pokopališča iz prve svetovne vojne, kjer je svoj mir našlo okrog 6000 avstro ogrskih in italijanskih vojakov, ki so padli na območju Vodil in Mrzlega vrha.

Majda Rejec

Obeležili smo svetovni dan čebel

Dodana: 2018-06-03

V Medgeneracijskem centru Pri Tinci smo obeležili Svetovni dan čebel 22. maj. Ponosni smo lahko, da je bil ta dan določen kot svetovni dan Čebel prav na predlog Slovenije.

Preden smo se začeli spoznavati s pomenom čebel, z njihovimi pridelki in njihovo uporabo, smo zapeli Slakovo pesem Čebelar.

Kako pomembne so čebele za preživetje človeštva ponazarjajo znamenite besede, ki jih je menda zapisal znameniti fizik in matematik Albert Einstein:

»Ko bo z obličja Zemlje izginila čebela, bo človek preživel le še štiri leta; ko ni več čebel, ni več opraševanja, ni več rastlin, ni več živali, ni več ljudi…«

Čebele so najpomembnejše opraševalke rastlin, kar omogoča razvoj in obstoj rastlinskih vrst, vpliva na pridelavo hrane in ohranjanje biotske raznovrstnosti. Zato je naloga nas vseh, da ohranjamo čebelam prijazno okolje z ekološko pridelavo brez uporabe strupov in s sajenjem medonosnih rastlin na vrtovih.

Ob koncu smo se še posladkali z medenimi piškoti in odličnim medenim sladoledom, ki jih je pripravila gospa Danila Schilling, kot sama pravi«sem hči, žena, mama in tašča čebelarja«.

Za pokušino vam izdamo njen recept za osvežilni medeni sladoled.

Potrebujemo:

4 rumenjake

1 jajce

15 dag gozdnega meda

3,5 dl sladke smetane

Jajce, rumenjake in med penasto stepamo v vodni kopeli dokler se krema ne začne gostiti. S stepanjem nadaljujemo v mrzli vodi, da se masa ohladi. Vmešamo še stepeno sladko smetano, nalijemo v posodo in damo v zamrzovalnik. Med zamrzovanjem nekajkrat premešamo e električnim mešalnikom.

Poskusite ne bo Vam žal.

Vače in steklarna Hrastnik

Dodana: 2018-06-03

GEOSS ali geometrijsko središče Slovenije je bil cilj letošnjega pomladnega izleta Društva upokojenec Deskle Anhovo.

GEOSS je pravzaprav simbol slovenstva. Označujejo ga obelisk, na katerem je vklesana slovenska himna ter simboli naše države: grb (tudi slovenski grb iz časa Jugoslavije), zastava in lipa, kot najstarejši slovenski simbol.

Ob obisku so nas s svojim nastopom in animacijo navdušili člani družinskega gledališča Kolenc. Višek je bil zelo doživeta recitacija Prešernove Zdravljice. Za smeh in dobro voljo so poskrbela pravljična bitja.

Na trgu pred cerkvijo Svetega Andreja stoji vodnjak, ki ga je v svoji pesmi Vaške klepetulje ovekovečil pesnik Janez Menart. Pravijo, da se je pesnik umaknil na podeželje, da bi v miru ustvarjal. Toda, glej ga zlomka. Nastanil se je v hiši poleg vodnjaka. Namesto želenega mira, je moral poslušati regljanje vaških klepetulj, ki so se pod pretvezo, da gredo po vodo, zbirale ob vodnjaku in tu premlevale vaške novice in čenče. Med klepetom pa neprestano »cigu-cigu, cigu-cig…« rožljanje verige ob dvigovanju vedra iz vodnjaka.

Cerkev svetega Andreja je znana po božjem grobu iz brušenega češkega stekla, enem najlepših v Evropi. Krasijo jo poslikave znanih slovenskih slikarjev: Langusa, Menzingerja, Berganta. V posebni vitrini je zemlja z GEOSS-a, ki jo je ob prihodu na Brnik poljubil papež.

Majda Rejec

Ogled Vač smo zaključili v muzeju DOM GEOSS, v katerem so razstavljene arheološke najdbe, med katerimi je najbolj znana Vaška situla, fosili, kamenine iz celotne Slovenije in predstavljeni znani in zaslužni Vačani.

Ali ste vedeli, da je na vaši osebni izkaznici natisnjen obris Vaške situle in konjenik iz situle, ki je najstarejša upodobitev konjenika na Slovenskem? Vzemite jo v roke in preverite.

Potepanje smo zaključili z ogledom steklarne Hrastnik. Občudovali smo raznovrstne izdelke iz stekla, med njimi tudi steklenico, ki so jo izdelali ob rojstvu najmlajšega Trumpovega sina in je okrašena s čistim zlatom. Sprehodili smo se tudi skozi proizvodnjo in spoznali zares težaško delo steklarjev v neznosni vročini in hrupu. Mislim, da je marsikdo izmed nas ob tem spremenil svoj odnos do stekla.

Vsekakor je ogled tako Vač kot tudi steklarne izjemen.

Aktivnsti društva v mesecu maju 2018

Dodana: 2018-05-03

PRIDRUŽITE SE VADBI PIKADA

TRENINGI POTEKAJO NA PLACU V CENTRU.

MOŠKA EKIPA TRENIRA VSAK TOREK OB 19. URI

ŽENSKA EKIPA TRENIRA VSAKO SREDO OB 19. URI

MERITEV KRVNEGA TLAKA, SLADKORJA

IN HOLESTEROLA

26.5. OD 8,00 DO 10,00 URE

ZAMAŠKE  PRINESITE  V PISARNO DRUŠTVA.

MEDGENERACIJSKI CENTER

»PRI TINCI«

v kulturnem domu v Desklah

je odprt vsak dan med 8. in 9. uro.

Lahko boste popili kavo ali čaj saj je v prostoru tudi avtomat za tople napitke